Ministerstvo hospodárstva SR začalo medzirezortne pripomienkové konanie (MPK) k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o ochrane spotrebiteľa (č. 108/2024). Dôvodom otvorenia spotrebiteľského zákona je transpozícia dvoch EÚ smerníc, konkrétne:
- Smernica EPaR (EÚ) 2024/825 pokiaľ ide o posilnenie postavenia spotrebiteľov v rámci zelenej transformácie prostredníctvom lepšej ochrany pred nekalými praktikami a prostredníctvom lepšieho informovania
- Smernica EPaR (EÚ) 2024/1779 o spoločných pravidlách na podporu opravy tovaru (tzv. právo na opravu – R2R)
Materiál, ktorý je možné nájsť pod legislatívnym číslom LP/2025/19, novelizuje nielen zákon o ochrane spotrebiteľa, ale aj občiansky zákonník.
Termín zaslania pripomienok je do 13.2.2025.
Materiál je možné stiahnuť a pripomienky zaslať cez webportál Slov-lex https://www.slov-lex.sk/elegislativa/legislativne-procesy/SK/LP/2025/19 .
Odporúčame spoločnostiam, ktoré na propagáciu svojich výrobkov alebo služieb používajú tzv. zelené tvrdenia, ako aj tie, ktoré sa zaoberajú predajom či opravou elektrozariadení, aby sa s návrhom oboznámili a v prípade potreby sa do tohto legislatívneho procesu zapojili.
Smernica o nekalých praktikách
Smernica o nekalých praktikách zavádza nové pojmy týkajúce sa environmentálnych „zelených“ tvrdení. Za environmentálne tvrdenie sa považuje dobrovoľné vyhlásenie v akejkoľvek forme, ktoré sa používa v obchodnej komunikácií a ktoré uvádza alebo naznačuje, že daný predmet alebo služba
- má pozitívny vplyv na ŽP,
- nemá vplyv na ŽP alebo svoj vplyv zmierňuje,
- má menej škodlivý vplyv na ŽP ako iné predmety/služby.
Do definovania klamlivého konania sa dopĺňa konanie v súvislosti s environmentálnymi alebo sociálnymi vlastnosťami a aspekty obehovosti, ako je životnosť, opraviteľnosť či recyklovateľnosť.
Bližšie sa určuje, že za nekalé obchodné praktiky sa považujú aj zelené tvrdenia, ktoré napríklad
- nie sú podložené dôkazmi (nie sú založené na certifikačnom systéme)
- vzťahujú sa len na časť výrobku ale prezentované sú na celý výrobok
- prezentujú bežnú vlastnosť ako špeciálnu charakteristickú črtu
Pre spoločnosti je preto veľmi dôležité si zvážiť, aké informácie zverejní na obale svojich výrobkov, aby nezavádzali spotrebiteľa.
Smernica R2R
Smernica „právo na opravu“ zavádza pre spotrebiteľov lepšie podmienky na opravu bežných elektrozariadení, ako sú práčky, sušičky, umývačky riadu, chladničky, vysávače, mobilné telefóny, elektronické displeje, severy a dátové úložiská, zváračky a tovar so zabudovanou batériou pre ľahké dopravné prostriedky.
Zavádza sa povinnosť pre obchodníka, vykonať opravu tovaru nad rozsah jeho zákonnej povinnosti, ak o to spotrebiteľ požiada. Táto oprava má byť buď bezplatná alebo za primeranú cenu a v primeranej časovej lehote. Cieľom je, aby spotrebiteľ neuprednostnil kúpu nového tovaru len preto, že oprava je finančne nákladná alebo zdĺhavá. Oprava nemôže byť odmietnutá z dôvodu výšky nákladov na náhradné diely (tie majú byť vo výške, ktoré neodrádzajú od opravy) ani z dôvodu, že výrobok bol opravovaný už pred tým.
V prípade opravy veci v rámci záručnej doby, sa záručná doba po prvom odstránení vady predlžuje o 12 mesiacov. Aj tu ide o motiváciu spotrebiteľov uprednostniť opravu výrobku pred výmenou za nový.
Informatívne ceny bežných opráv budú zákazníkom k dispozícií online na webových sídlach výrobcov.
Spotrebiteľ si bude môcť určiť, kde si dá tovar opraviť. Oprava nie je viazaná na miesto kúpy tovaru. Na čas trvania opravy môže obchodník spotrebiteľovi zapožičať náhradný tovar, a to buď bezplatne alebo za primeraný poplatok. V prípade, že oprava nie je množná, nie je obchodník povinný opravu vykonať a môže spotrebiteľovi ponúknuť aj renovovaný tovar.
Zakazujú sa tzv. „kazítka“, či už hardwarové alebo softwarové.
Ak je potrebná diagnostická služba na určenie povahy vady, spotrebiteľ uhradí účelne vynaložené náklady na túto diagnostiku. Na opravu sa môžu používať okrem originálnych dielov aj kompatibilné, napríklad aj tie z 3D tlače. Výrobca nesmie výrobok nijak obmedziť len na použitie originálnych dielov.
Zavádza sa tzv. Európsky formulár pre informácie o oprave, ktorý bude môcť opravovňa vystaviť zákazníkovi pri žiadosti o opravu. Formulár bude obsahovať aj informáciu o cene opravy, jej dĺžku, či informáciu o dostupnosti dočasného náhradného tovaru spolu s informáciou o nákladoch na tento náhradný tovar. Informácie v tomto formulári budú pre opravovňu záväzné.
Zavádza sa online platforma opravovaní, kde bude možné nájsť opravovne po celom území SR.
Ustanovujú sa povinnosti a obmedzenia aj pri digitálnych obsahoch a službách, napríklad povinnosť informovať o dĺžke bezplatných aktualizácií.
Za klamlivé obchodné praktiky sa bude považovať napríklad aj prezentovanie aktualizácie softwaru ako potrebnej na zachovanie súladu, ale bude sa jednať len o zlepšenie funkčnosti. Rovnako tak aj navádzanie spotrebiteľa k výmene spotrebného materiálu kvôli funkčnosti skôr, ako je to nevyhnutné z technických dôvodov, či nepravdivé informácie o dĺžke životnosti pri používaní za bežných podmienok z hľadiska času alebo intenzity používania.
Zavádza sa napríklad aj povinnosť pri znižovaní ceny tovaru vždy uvádzať tú predchádzajúcu cenu tovaru, a ani tú „pôvodnú pôvodnú“ s účelom nalákania spotrebiteľa.
Navrhovaná účinnosť
Účinnosť návrhu je rozdelené na štyri časové obdobia. Všeobecná účinnosť by mala byť odo dňa vyhlásenia plus definované časti od 1.1.2026 (napríklad povinnosť pri znižovaní ceny tovaru). Požiadavky vychádzajúce zo smernice R2R sú navrhnuté s účinnosťou od 31.7.2026 a tie zo smernice o nekalých praktikách od 27.9.2026.