Ministerstvo životného prostredia SR zverejnilo 26. júla 2024 na svojej webovej stránke dokument s názvom „Metodická príručka pre obce k nakladaniu s textilom od 1.1.2025“. Príručka má pomôcť obciam splniť si zákonnú povinnosť, a to zaviesť a vykonávať triedený zber komunálnych odpadov pre textil.
Definícia § 81 ods. 7 písm. c) zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“) doplnila pre obec okrem už zavedeného triedeného zberu komunálnych odpadov pre papier, plasty, kovy, sklo a kompozitné obaly na báze lepenky aj povinnosť zabezpečiť zavedenie a vykonávanie triedeného zberu komunálnych odpadov pre textil.
Na odpady z textilu či šatstva a textílií (pretože pojmy nie sú zjednotené) sa rovnako ako na iné odpady vzťahuje hierarchia odpadového hospodárstva, to znamená prioritné je predchádzanie vzniku odpadu, príprava na opätovné použitie, recyklácia a tak ďalej. Slovensko ako členský štát EÚ má prijať opatrenia na podporu opätovného použitia textilu a vytvárania systémov na propagáciu opráv a činnosti opätovného použitia, a ak je to vhodné aj „vybratím“ odpadu zo zberných systémov a zariadení a posunutím ho na prípravu na opätovné použitie. To všetko zatiaľ bez stanovených cieľov alebo limitov ako pre zber, tak aj pre jeho opätovné použitie či recykláciu.
Veľa sa diskutuje, či pod textil bude patriť aj obuv, posteľné obliečky alebo koberec. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 365/2015 Z. z., ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov, v z. n. p. ustanovuje dva druhy odpadu, pod ktoré môže textilný odpad spadať, a to kat. č. 20 01 10 – šatstvo a/alebo kat. č. 20 01 11 – textílie. V súlade v hierarchiou odpadového hospodárstva, ak sa bavíme o predchádzaní vzniku odpadu, a teda využití textilu na opakované použitie/využitie, tak hovorme o textile, nie o odpade. V rámci vykonávania prípravy na opätovné použitie hovorme o odpade z textilu. Takúto činnosť je možné vykonávať iba na základe súhlasu podľa § 97 ods. 1 písm. p) zákona o odpadoch.
Ciele zberu pre textil nie sú stanovené – ani pre oblasť nakladania s odpadom z textilu, ani pre opätovné použitie. Dnes je len jeden cieľ – zaviesť/zriadiť do 1. januára 2025 triedený zber textilu.
Nič nie je zadarmo. Je jasné, že niekto triedený zber (aj) textilu musí zaplatiť. Obce nemajú ďalšie ekonomické prostriedky na to, aby zafinancovali triedený zber staro-novej zložky vybudovaním väčšej alebo inej siete zberných nádob a zberných miest s nejakou frekvenciou zberu, zafinancovaním nejakej zvozovej techniky alebo vyškolením sa v špeciálnych požiadavkách pre textil vhodný na opakované použitie. Obce v súčasnosti šatstvo a textílie zbierajú. Sú to dva druhy oddelene zbieraných odpadov z domácností zo sk. 20 – komunálne odpady, za nakladanie s ktorými má stále zodpovednosť obec. Financovanie činností okolo zberu, prepravy, predchádzania vzniku textilného odpadu alebo prípravy na jeho opätovné použitie, obce radi prenechajú iným, napríklad Organizáciám zodpovednosti výrobcov, tzv. OZV, v rámci systémov RZV. O druhoch a množstve odpadu (vrátane šatstva a textílií), s ktorým sa na území obce nakladalo, má obec aj dnes dostať vážne lístky a potvrdenia o prevzatí odpadu oprávnenou spoločnosťou. Údaje o množstvách vytriedených druhoch textilných odpadov si obec vie zarátať do miery vytriedenia komunálnych odpadov. Druhou formou sú dobročinné akcie realizované formou zbierky a charity cez občianske združenia či mimovládne organizácie. V tomto prípade však ide o zbierky šatstva a textilu s potenciálom jeho ďalšieho využitia.
Obec má na zber textilného odpadu pravdepodobne zmluvu. Keďže nie je určená povinná alebo minimálna litráž zberných nádob na textilný odpad, tak pre splnenie novej povinnosti bude postačovať aj jedna škatuľa, napríklad na obecnom úrade. Obec si len bude musieť ustrážiť, aby sa v jej evidencii a následne v ohlásení a v štatistickom výkaze objavili odpady kat. č. 20 01 10 a 20 01 11 a aby ten, komu boli odovzdané, bol oprávnený na nakladanie s odpadom. Predmetná zberná nádoba by nemala obsahovať iné druhy odpadov. Pre textilný odpad maximálna prípustná miera znečistenia zberných nádob určená nie je. Vzhľadom na výpočet miery vytriedenia komunálnych odpadov je pre obce stále výhodnejšie, aby vytriedený odpad šatstva a textilu odovzdali ako samostatné druhy odpadov, ako keby mali skončiť ako súčasť zmesového odpadu.
Podľa príručky má obec priamo na zbernom mieste posúdiť, či odovzdaný textil v rámci doplnkového zberu je skutočne vhodný na opätovné použitie. To znamená, že textil sa bude dotriedovať na obci? Majú obce priestory na takúto činnosť? Vzhľadom na rôzne druhy textilných materiálov, textilných výrobkov, odevov, doplnkov, obuvi a ich kombinácie, môže mať každý zabezpečovateľ zberu textilu vhodného na opätovné použitie iné požiadavky. Tieto špecifiká by predsa nemali zastrešovať obce.
Ministerstvo životného prostredia SR ešte nevie, akým spôsobom a akou formou bude požadovať údaje o množstve textilu odovzdaného v rámci doplnkového zberu. Prečo v odpadovom hospodárstve chceme údaje o neodpade? Zaviazať povinnosťou k evidencii a k ohlasovaniu údajov by sa mali tie organizácie, ktoré túto činnosť zabezpečujú a nie obce.
Na každú dieru sa nájde záplata. Po 1. januári 2025 začíname s povinným zberom textilu, pričom v zákone o odpadoch sa slovo textil vrátane odvodeného prídavného mena nachádza len 2-krát. V súčasnosti chýba vykonávacia vyhláška, ktorá by určovala bližšie podmienky zberu, ako sú minimálny dostupný objem zbernej nádoby určenej na zber textilného odpadu či nevyhnutné požiadavky na zvozovú techniku. Nevieme, aká bude maximálna prípustná miera znečistenia zberných nádob na textil. Bude potrebné zmapovať fungujúce zariadenia na vykonávanie prípravy na opätovné využitie. Otázne sú aj dostatočné kapacity v koncových recyklačných zariadeniach, ktoré by materiálovo zhodnotený odpad aj vedeli umiestniť na trhu s prívlastkom „vyrobený z odpadu“. V rámci vzdelávania potrebujeme zjednotenú osvetu a podporu pre opraviteľnosť textilu.
Škoda, že nemáme na tieto diery aspoň záplatu, vo forme prechodného obdobia.