Laura a Miška vlastnia v Prešove bezobalový obchod Odvážene a prednedávnom vydali svoj prvý Zero Waste Diár, ktorý na Slovensku nemá obdobu. S Laurou sme hovorili najmä o ňom, no dotkli sme sa aj pozadia fungovania zero waste obchodov a tiež rád pre každého začínajúceho zero wastera.
Začnime hneď diárom – prečo vlastne váš zero waste diár vznikol?
S Miškou sme pred dvomi rokmi otvárali bezobalový obchod, pretože sme pociťovali, že by sme v problematike odpadov mali ukazovať pozitívne príklady, ako sa veci dajú robiť lepšie. Z každej strany sme počúvali, ako všetko nefunguje, ako sa všetko nedá. Je to problematika jednak správneho triedenia a taktiež minimalizácie odpadu. Ľudia sa ma stále dookola pýtali tie isté otázky a po čase sa nám zdalo, že pre každého je zero waste niečo úplne neuveriteľné a neskutočne ťažké. Pritom sme obidve už nejakú dobu touto cestou šli. Prechod k zero waste pre nás až taký problematický nebol, keďže sme mali dostatok informácií a nejakú tú komunitu ľudí, v ktorej sme sa pohybovali a navzájom sme sa podporovali. Chápeme ale, že ľudia ktorí možno takéto zázemie doma nemajú a v okolí žiadny bezobalový obchod nie je, tak v tom môžu celkom tápať. Tak sme sa rozhodli, že ten zero waste diár by mohol byť takým sprievodcom – pomocníkom na tejto ceste. Človek má diár väčšinou každý deň pri sebe a vždy sa doňho môže jednoducho pozrieť a nájsť v ňom nejaké inšpirácie alebo odpovede na to, čo momentálne rieši.
Komunita vie byť často rozhodujúcim faktorom. Vám pomohla aj pri získavaní prostriedkov pre výrobu samotného diára.
Toto bola už naša druhá kampaň cez Startlab (crowdfundingový portál) – prvá nám pomohla otvoriť náš obchod. Myslíme si, že najmä v dnešnej dobe je veľmi dôležité, aby sa ľudia v zmysluplných veciach navzájom podporovali. Keď mi od crowdfungingových sietí chodia výzvy pre podporu rôznych projektov, vyberám si veci, ktoré mnou rezonujú. Podporujem ich, lebo v nich vidím zmysel.
Prečo sme sa rozhodli ísť touto komunitnou cestou? No, vytlačiť tisíc kusov diárov nie je najlacnejšia vec a taktiež bezobalové obchody nie sú práve zlatými baňami. Je to taktiež dosť dobrý prieskum trhu. Takto sme zistili, či ľudia o niečo takéto majú záujem a či do toho máme ísť.
Koľko ľudí vám teda na zrealizovanie tohto projektu prispelo a akým spôsobom ste diáre distribuovali?
Myslím, že nám prispelo cca 400 ľudí. Keďže sme to teda riešili cez crowdfunding, tak tí, ktorí prispeli, diár dostali ako darček. Väčšina diárov sa teda poslala im a potom sme rozposielali maily a oslovovali firmy s ktorými spolupracujeme. Tieto firmy diáre dali zamestnancom ako darčeky – tam ich šlo tiež dosť. Ďalej sme diáre predávali na našej predajni v Prešove a pred Vianocami sme oslovovali aj bezobalové obchody v rámci Slovenska, či by ich nechceli predávať. Urobili sme to takto strategicky a vyšlo nám to – sú to naozaj výborné darčeky pre ľudí, ktorí možno ešte len chcú začať so zero waste a vôbec nevedia ako a čím.
Momentálne nám už ostáva len posledných päťdesiat kusov. Tie už len tak z ruky nepúšťame - už sú k dispozícii len u nás alebo v našej frančízovej prevádzke. Bezodpadu.sk je u nás prvým bezobalovým e-shopom a cez nich sme taktiež posielali náš diár. Po čase sa ľudia začali ozývať so želaním vytvorenia verzie zero waste diáru, ktorá by bola naozaj bezmateriálová. Vytvorili sme teda ešte elektronickú verziu, ktorá sa dá zakúpiť na našej stránke www.odvazenepresov.sk, a ide o kompletnú textovú časť diáru, ktorá ho robí jedinečným. Je to taký ďalší malý sprievodca na rok 2021.
Po predaní posledného diára chystáte dotlač, alebo sa spoliehate na digitálnu verziu?
Dotlač určite nechystáme. Je to naša prvá skúsenosť s tlačiarňami a teda bolo to celkom zapeklité a komplikované. Boli sme zvyknuté všetko si realizovať samy a teraz zrazu do toho boli zapojené tlačiarne, grafik, ďalšia baba, ktorá nám pomáhala s textami a mnoho ďalších ľudí. Zmanažovať toľko faktorov pre nás bolo cennou, no náročnou skúsenosťou. Človek sa stále učí a myslím, že ďalší ročník bude oveľa jednoduchší. Dotlač už nechystáme aj kvôli tomu, že keď sa tlačí menší náklad, stojí to o to viac a museli by sme navýšiť predajnú cenu. Vo fyzickej podobe budeme pokračovať až s ďalším ročníkom.
Chcete pre tento rok vydať aj update digitálnej verzie diára?
Na budúci rok máme rôzne plány. Ak si si všimol, tento náš diár má na obálke napísané „Level 1“. To znamená, že v tom chceme pokračovať, nabudúce načať ďalšie témy, a teda určite budeme v hmatateľnej podobe vydávať aj Level 2. Čo bude ďalej s Levelom 1 po úplnom vypredaní, to ešte úplne nevieme. Uvidíme, či pôjdeme do tlače dvojky a zároveň aj jednotky, no isté je, že v digitálnej forme budú určite k dispozícii obe.
Aká bola spätná väzba ľudí na váš zero waste diár?
Konkrétnymi slovami je reakcie opísať veľmi ťažké. Sú to ale naozaj pozitívne reakcie – ľudia sa veľmi tešia z toho, že toto naše dielo vedia používať počas celého roka, že v diári je na každý mesiac iná téma, že to nie je stále o tom istom. Nerozoberáme len triedenie odpadu – dotýkame sa rôznych tém. Jedna firma, ktorá si od nás diáre tiež zakúpila, ich využíva prostredníctvom svojich vlastných ekoambasádorov, ktorí pre každý mesiac tohto roku robia zero waste kampane. Pre svoj newsletter čerpajú z informácií, ktoré sú v diári. Ide o nadnárodnú spoločnosť Holcim, ktorá má pobočku v Košiciach. Chystáme s nimi aj ďalšiu spoluprácu. Čo sa týka jednotlivcov, tak ide naozaj o príjemné skúsenosti. Ľudia sú radi, že tam našli naozaj veľa inšpirácií a že je to písané takou ľudskou rečou. Aj týmto spôsobom sa verejnosť dozvedá o nutnosti urobiť v našom správaní zmeny. Keď čítate rady v našom diári, zisťujete, že až taká veda to nie je. Treba najmä zapojiť kritické myslenie, sedliacky rozum a pozrieť sa na veci z nadhľadu. Stále vravíme, že tá zmena má byť príjemná, voňavá a udržateľná. Má nás to baviť, lebo ak nás to nenapĺňa, tak si k tomu po chvíli vytvoríme len nechuť a robíme to zbytočne.
Čo sa týka negatívnej spätnej väzby, šlo len o jeden prípad a ten nás celkom milo pobavil. Tie tipy sme písali ešte v dobe, keď korona na Slovensku bola ešte pomerne čerstvou záležitosťou. Máme tu teda na každý deň nejaký tip. Ak je v kalendári nejaký špeciálny deň – medzinárodný deň, svetový deň, atď., tak tie tipy pre ne prispôsobujeme. 29. januára je Medzinárodný deň bez internetu. Do diára sme na ten deň dali tip: „Odlep sa od displeja a namiesto sociálnych sietí udržuj priateľstvá naživo, tie nepotrebujú žiadne špeciálne zariadenia.“ Bolo to, samozrejme, myslené z toho ekologického hľadiska. Napísala nám na to naša zákazníčka, že diár je super, ale že si nemyslí, že v tejto dobe je dobré podporovať priateľstvá naživo.
Okrem praktických rád na každý deň, čo by si odporučila ľuďom, ktorí ešte len so zero waste začínajú? Čo tvorí taký najefektívnejší základ?
Najefektívnejšie je určite začať riešiť biologický odpad v domácnosti. Pri klasických domácnostiach ide o 40 až 60 % v celkovom odpade. Vo vegánskych a vegetariánskych domácnostiach ani nehovorím. Doteraz všetok biologický odpad končil na skládkach odpadov alebo v spaľovniach, a to teda nechceme. Biologický odpad a nakladanie s ním môže byť také efektívne, že ani nemusíme hovoriť o nakladaní s odpadom, ale o predchádzaní jeho vzniku. Zbaviť sa ho vieme už na mieste jeho vzniku – v domácnostiach v rodinných domoch vieme využiť kompostér. Toto aj mnoho ľudí robí. Vzniká nám hnojivo, ktorým hnojíme jedlo, ktoré neskôr jeme. Je to taký krásny uzavretý cyklus. Ak človek býva v bytovke, využiť vie vermikompostér. Je to spôsob kompostovania v interiéri s pomocou dážďoviek – nesmrdí to a dážďovky neutekajú.
Je to naozaj bezpečné a prospešné, sama mám vermikompostér, a tým pádom aj dážďovky v kuchyni už 4 roky. Samozrejme, je to umelý ekosystém a nikdy nespotrebuje produkciu všetkého biologického odpadu domácnosti v byte. Je to ale cenná a zelená pomoc. Pred časom sme v Prešove rozbiehali komunitné pestovanie v kompostéroch pri bytovkách, pričom vzniknutý kompost slúži pre potreby komunity.
Ako vplýva aktuálna pandemická situácia na Odvážene a celkovo bezobalové obchody?
Odkedy sme obchod otvorili, vedeli sme, že to nebude jediná vec, ktorú budeme riešiť. Riešime aj vzdelávanie, prednášky a workshopy v našich priestoroch. Chceme osvetu dávať aj ľuďom, ktorí o zero waste a ekológii príliš veľa nevedia. Pracujeme aj na tvorbe komunity okolo obchodu. Tieto dve aktivity sa však momentálne dosť škrtli, čo nás teda veľmi mrzí, pretože už boli celkom dobre rozbehnuté. No a čo sa týka obchodu, tak myslím, že každý bezobalový obchod na Slovensku má krízu. Bohužiaľ, čo si tak všímam, tak práve tá kríza nahráva veľkým obchodným reťazcom, kde ľudia prídu a kúpia všetko. Je to pohodlné a druhou vecou je, že nakupovanie v bezobalových obchodoch je menej praktické. Človek si potrebujete doniesť svoje nádobky, počkať, kým je obslúžený, a odísť. No a tieto veľké reťazce poskytujú výhody fast shoppingu: nahádžeš do košíka, raz dva máš nakúpené a ideš domov. My teraz, samozrejme, fungujeme aj cez okienko a takýto fast shopping môžete zažiť aj u nás. Stačí si na našom webe vyklikať nákup a zadať, kedy si poň prídete. Celé je to úplne bez čakania. Čo nám ale veci celkom komplikuje, sú hodiny pre dôchodcov. Nachádzame sa na druhom poschodí, čiže dôchodcovia k nám ani veľmi nechodia. Niektoré bezobalové obchody sa s tým vysporiadali tak, že teraz viac fungujú ako e-shop. Pre nás toto však nikdy nebola cesta, keďže nechceme fungovať ako e-shop. Chceme byť miestom, kde sa ľudia stretávajú a kde sa nespotrebúva ďalšia zbytočná energia a ďalšie zbytočné obaly. V prvej vlne sme to až tak nepociťovali, pretože ľudia si akoby chceli urobiť zásoby, čiže prišli a naraz toho nakúpili viac. Momentálne je to ale tak, že zákaz vychádzania a ďalšie ťažko čitateľné nariadenia a zákazy pôsobia na ľudí mätúco. Sú dni, keď k nám zablúdi veľmi málo ľudí, a sú dni, ktoré sú lepšie. Snažíme sa ísť ďalej. Zavrieť obchod pre nás možnosťou nie je. Ideme ďalej, len je to veľmi ťažké. Máme nejakú zľavu z nájmu, ale sú to peniaze, ktoré každý mesiac odísť jednoducho musia. Táto situácia ohľadne pandémie a jej vplyvu je naozaj ťažká a ešte horšie je to, že nevieme, dokedy to bude trvať. Nemôžeme si tým pádom do budúcna vytvárať ani veľké plány, ktoré sme donedávna aj mali. Chceli sme náš obchod rozširovať, avšak teraz sa snažíme hlavne prežiť.
Ako by vám ľudia vedeli najviac pomôcť? Ktorý typ pomoci je pre vás najvhodnejší?
Samozrejme, ten nákup je gro, ktoré obchod potrebuje – čiže naozaj sa nebáť prísť a nakúpiť. Snažíme sa našim zákazníkom vychádzať v ústrety maximálne, ako sa dá. Okrem toho, že si prídu nakúpiť, a teda počkajú, kým im naša zamestnankyňa naváži potraviny, sa dá využiť aj objednávkový formulár na našom webe. Ako sme spomínali, zákazníci si jednoducho vyklikajú, čo chcú, a na presnú hodinu si prídu vyzdvihnúť tovar. Ďalšou vecou je, že k nám môžu svoje nádoby doniesť a medzitým odísť a vybaviť si, čo potrebujú. My im tovar zatiaľ navážime a nákup si hneď berú. Týmto spôsobom sa eliminuje styk s viacerými ľuďmi v obchode. Chystali sme sa pustiť aj do vzdelávania verejnosti, ale keďže to momentálne nevieme robiť face to face, tak sme sa rozhodli robiť webináre. Prvý bude už začiatkom marca a bude to o bezodpadovom bábätku. Bude pre všetky budúce mamičky, oteckov a ich deti do jedného roka. Od A po Z rozoberieme, ako sa v tomto veku starať o to, aby dieťatko vyrastalo ako taký malý bezodpadový tvor.
Tím NATUR-PACK ďakuje za rozhovor zakladateľkám bezobalového obchodu Odvážene v Prešove Laure Martinkovej a Michaele Krížovej.