Podrobnejší pohľad na Nariadenie o ekodizajne

Platnosť nariadenia je od 18. júla 2024.

Je záväzné v celom rozsahu a priamo uplatniteľné vo všetkých členských štátoch.

KAPITOLA I

VŠEOBECNÉ USTANOVENIA

Výrobky, ktoré nebudú spĺňať požiadavky na ekodizajn stanovené v rámci delegovaných aktov tohto nariadenia alebo v tomto nariadení samotnom nesmú byť uvedené na trh alebo do prevádzky.

Zavádza sa digitálny pas výrobku, stanovuje sa určenie povinných požiadaviek na zelené verejné obstarávanie.

Zákaz sa vzťahuje aj na ničenie nepredaných spotrebných výrobkov.

Nariadenie sa vzťahuje na všetok tovar uvedený na trh alebo do prevádzky, vrátane komponentov a medziproduktov (okrem 8 výnimiek uvedených v článku 1, ods. 2.).

Časť Vymedzenie pojmov vysvetľuje 58 výrazov. Vyberáme nasledovné:

„ekodizajn“ je začlenenie aspektov environmentálnej udržateľnosti do vlastností výrobku a procesov, ktoré prebiehajú v celom hodnotovom reťazci výrobku;

„požiadavka na ekodizajn“ je výkonnostná požiadavka alebo požiadavka na informácie zameraná na zvýšenie environmentálnej udržateľnosti výrobku vrátane procesov, ktoré prebiehajú v celom hodnotovom reťazci výrobku;

„výkonnostná požiadavka“ je kvantitatívna alebo nekvantitatívna požiadavka na výrobok alebo vo vzťahu k výrobku s cieľom dosiahnuť určitú úroveň výkonnosti vzhľadom na parametre výrobku uvedené v prílohe I;

„digitálny pas výrobku“ je súbor údajov špecifických pre konkrétny výrobok obsahujúci informácie špecifikované v príslušnom delegovanom akte prijatom podľa článku 4, ktorý je prístupný elektronicky na dátovom nosiči v súlade s kapitolou III;

„spotrebný výrobok“ je akýkoľvek výrobok okrem komponentov a medziproduktov, ktorý je primárne určený pre spotrebiteľov;

„nepredaný spotrebný výrobok“ je akýkoľvek spotrebný výrobok, ktorý sa nepredal, vrátane nadbytočných zásob, nadmerných zásob, mŕtveho inventára a výrobkov, ktoré spotrebiteľ vrátil na základe svojho práva na odstúpenie od zmluvy v súlade s článkom 9 smernice 2011/83/EÚ, alebo v príslušných prípadoch počas akejkoľvek dlhšej lehoty na odstúpenie od zmluvy poskytnutej obchodníkom;

KAPITOLA II

POŽIADAVKY NA EKODIZAJN

Samostatné požiadavky na ekodizajn stanoví Európska komisia (ďalej len Komisia) pre konkrétnu skupinu výrobkov.

Požiadavky na ekodizajn musia spĺňať tieto kritériá:

a)

z hľadiska používateľa nemajú žiadny významný negatívny vplyv na funkčnosť výrobku;

b)

nedochádza k žiadnemu nepriaznivému účinku na zdravie a bezpečnosť osôb;

c)

nemajú žiadny významný negatívny vplyv na spotrebiteľov, pokiaľ ide o cenovú dostupnosť daných výrobkov, a to aj s ohľadom na prístup k použitým výrobkom, trvanlivosť výrobkov a náklady na ich životný cyklus;

d)

nemajú žiadny neprimeraný negatívny vplyv na konkurencieschopnosť hospodárskych subjektov a iných subjektov v hodnotovom reťazci vrátane MSP, najmä mikropodnikov;

e)

výrobcom alebo iným subjektom v hodnotovom reťazci sa neukladá žiadna proprietárna technológia;

f)

nemajú žiadne neprimerané administratívne zaťaženie na výrobcov alebo iné subjekty v hodnotovom reťazci vrátane MSP, predovšetkým mikropodnikov.

 

Požiadavky na ekodizajn musia byť overiteľné.

Informácie o výrobku tiež obsahujú:

  • bodové hodnotenie opraviteľnosti alebo trvanlivosti, uhlíkovej stopy alebo environmentálnej stopy
  • návod na inštalovanie, používanie, udržiavanie a opravovanie s cieľom minimalizovať environmentálny vplyv a zabezpečiť optimálnu trvanlivosť v relevantných prípadoch inštalovať operačné systémy tretích strán, a tiež o získavaní na účely renovovania alebo repasovania a o tom, ako výrobok vrátiť alebo ako s ním naložiť na konci životnosti
  • informácie pre zariadenia zaoberajúce sa demontážou, opätovným použitím, renovovaním, recykláciou alebo zneškodnením na konci životnosti;
  • iné informácie, ktoré by mohli ovplyvniť výber udržateľných výrobkov pre zákazníkov a spôsob, akým s výrobkom nakladajú iné strany ako výrobca, s cieľom uľahčiť vhodné používanie, operácie zachovávania hodnoty a správne spracovanie na konci životnosti;

V požiadavkách na informácie sa uvedie, ako sa požadované informácie majú sprístupniť. Ak je k dispozícii digitálny pas výrobku, požadované informácie sa v ňom uvedú a v prípade potreby sa poskytnú aj jedným alebo viacerými z týchto spôsobov:

a) na samotnom výrobku;

b) na obale výrobku;

c) na štítku uvedenom v článku 16;

d) v používateľskej príručke alebo inej dokumentácii priloženej k výrobku;

e) na webovom sídle alebo v aplikácii, ktoré sú voľne prístupné.

Informácie umožňujúce sledovanie látok vzbudzujúcich obavy podľa odseku 5 sa uvádzajú buď na výrobku, alebo sú prístupné cez dátový nosič, ktorý sa nachádza na výrobku.

Informácie, ktoré sa majú poskytovať v súlade s požiadavkami na informácie, sa musia poskytovať v jazyku ľahko zrozumiteľnom pre zákazníkov v zmysle určenia členského štátu, na ktorého trhu sa má výrobok sprístupniť alebo v ktorom sa má uviesť do prevádzky.

Kapitola III

DIGITÁLNY PAS VÝROBKU

Digitálny pas výrobku musí byť sprístupnený zákazníkovi ešte pred kúpou, nájmom, kúpou na splátky a to aj v prípade predaja na diaľku. Obdobie, počas ktorého má byť digitálny pas výrobku k dispozícii, je minimálne po dobu očakávanej životnosti konkrétneho výrobku.

Digitálny pas výrobku zabezpečí jednoduchý prístup k informáciám pre subjekty v celom hodnotovom reťazci a príslušným vnútroštátnym orgánom.

Dátový nosič s digitálnym pasom výrobku musí byť fyzicky prítomný na výrobku, jeho obale alebo v sprievodnej dokumentácii výrobku.

Všetky údaje uvedené v digitálnom pase výrobku sú založené na otvorených normách vypracovaných v interoperabilnom formáte, sú podľa náležitého prípadu strojovo čitateľné, štruktúrované, umožňujú vyhľadávanie

Hospodársky subjekt, ktorý uvádza výrobok na trh poskytne predávajúcim a poskytovateľom online trhovísk digitálnu kópiu dátového nosiča alebo jedinečného identifikátoru výrobku, podľa toho, čo je relevantné, aby mohli tento nosič údajov alebo jedinečný identifikátor výrobku sprístupniť potenciálnym zákazníkom, ak k výrobku nemajú fyzický prístup.
 

Spotrebitelia, výrobcovia, dovozcovia, distribútori, predajcovia, odborní opravári, nezávislí prevádzkovatelia, subjekty vykonávajúce renovovanie, repasovanie, recykláciu, orgány dohľadu nad trhom a colné orgány, organizácie občianskej spoločnosti, odborové zväzy a iné relevantné subjekty majú bezplatný a jednoduchý prístup k digitálnemu pasu výrobku.

Do 19. júla 2026 Komisia zriadi a ďalej bude spravovať Register digitálnych pasov výrobkov, v ktorých sa budú bezpečne uchovávať aspoň jedinečné identifikátory.

Zároveň Komisia zriadi a bude spravovať verejný webový portál na vyhľadávanie údajov v digitálnom pase výrobkov. Slúžiť bude zainteresovaným stranám, na vyhľadávanie a porovnávanie údajov uvedených v digitálnych pasoch výrobkov.

Téme Štítky je venovaná Kapitola IV Štítok sa uvádza k výrobku v prípade, ak sa tak vyžaduje v požiadavkách na informácie.

 

KAPITOLA V

PRIORIZÁCIA, PLÁNOVANIE A KONZULTÁCIA

Pri priorizovaní výrobkov, na ktoré sa majú vzťahovať požiadavky na ekodizajn, Komisia analyzuje potenciálny prínos týchto výrobkov k dosiahnutiu cieľov Únie v oblasti klímy, životného prostredia a energetickej efektívnosti, pričom zohľadní špecifické kritériá. Napríklad potenciál zlepšenia aspektov výrobkov bez neprimeraných nákladov, objem predaja a obchodovania s týmito výrobkami v rámci Únie; či distribúciu klimatických a environmentálnych vplyvov, spotreby energie, využívania zdrojov a vzniku odpadu v celom hodnotovom reťazci v súvislosti s týmito výrobkami.

PRACOVNÝ PLÁN

Komisia prijme pracovný plán a zverejní ho spolu so všetkými príslušnými prípravnými dokumentami (ďalej len „pracovný plán“). V pracovnom pláne sa stanoví zoznam skupín výrobkov, ktoré majú byť priorizované pre stanovenie požiadaviek na ekodizajn, a odhadovaný harmonogram na ich stanovenie.

Pracovný plán sa bude vzťahovať najmenej na tri roky a pravidelne sa bude aktualizovať.

V prvom pracovnom pláne, ktorý sa prijme do 19. apríla 2025 Komisia priorizuje tieto skupiny výrobkov:
a) železo a oceľ;
b) hliník;
c) textil, najmä odevy a obuv;
d) nábytok vrátane matracov;
e) pneumatiky;
f) detergenty;
g) náterové farby;
h) mazivá;
i) chemikálie;
j) energeticky významné výrobky, v prípade ktorých sa majú stanoviť požiadavky na ekodizajn po prvýkrát alebo v prípade ktorých sa majú preskúmať podľa tohto nariadenia existujúce opatrenia prijaté podľa smernice 2009/125/ES, a
k) výrobky informačných a komunikačných technológií a iná elektronika.

Komisia bude každoročne informovať Európsky parlament a Radu o pokroku dosiahnutom v plnení pracovného plánu.

FÓRUM PRE EKODIZAJN

Komisia zriadi expertnú skupinu s vyváženou a účinnou účasťou expertov. Tí prispejú najmä k:
a)príprave požiadaviek na ekodizajn;
b)posudzovaniu samoregulačných opatrení;
c)výmene informácií a najlepších postupov týkajúcich sa opatrení na zlepšenie súladu s týmto nariadením;
d)stanoveniu priorít podľa článku 26.

Pomoc malým a stredným podnikom

Komisia zabezpečí, aby existovali iniciatívy, ktoré budú pomáhať malým a stredným podnikom začleniť environmentálnu udržateľnosť v kontexte programov, a teda vrátane energetickej efektívnosti do ich hodnotového reťazca.

Členské štáty príjmu vhodné opatrenia na pomoc malým a stredným podnikom, najmä mikropodnikom, pri plnení požiadaviek na ekodizajn.

Takéto opatrenia môžu ďalej zahŕňať:
a)finančnú podporu, a to aj poskytovaním fiškálnych výhod a investovaním do fyzickej a digitálnej infraštruktúry;
b)prístup k financovaniu;
c)špecializované školenia pre manažment a zamestnancov;
d)organizačnú a technickú pomoc.

KAPITOLA VI

ZNIČENIE NEPREDANÝCH SPOTRENÝCH VÝROBKOV

Subjekty, ktoré vyraďujú nepredané spotrebné výrobky priamo alebo sprostredkovane vo svojom mene, zverejnia:

  • počet a hmotnosť nepredaných spotrebných výrobkov, ktoré vyradili za rok, rozlíšených podľa druhu alebo kategórie výrobkov,
  • dôvody, pre ktoré výrobky vyradili, a v príslušných prípadoch relevantnú výnimku,
  • podiel dodaných výrobkov, ktoré vyradili, či už priamo, alebo prostredníctvom tretej strany, na prechádzanie každou z týchto činností: príprava na opätovné použitie vrátane renovovania a repasovania, recyklácia, iné zhodnocovanie vrátane energetického zhodnocovania a zneškodňovanie v súlade s hierarchiou odpadového hospodárstva,
  • prijaté a plánované opatrenia na účel prevencie zničenia nepredaných spotrebných výrobkov.

Hospodárske subjekty zverejnia vyššie uvedené informácie jasným a viditeľným spôsobom aspoň na ľahko prístupnej stránke svojho webového sídla, a to každoročne. Ako súčasť týchto informácií zahrnú nepredané spotrebné výrobky, ktoré vyradili počas predchádzajúceho finančného roku. Informácie za každý rok sprístupňujú verejnosti. Prvé zverejnenie sa vzťahuje na nepredané spotrebné výrobky v roku 2024.

To sa nevzťahuje na mikropodniky a malé podniky. Na stredné podniky sa vzťahuje táto povinnosť až od 19. júla 2030.

Komisia prijme vykonávacie akty, ktorými stanoví podrobnosti a formát zverejňovania informácií uvedených v odseku 1 vrátane vymedzenia druhov alebo kategórií výrobkov a spôsobu overovania takýchto informácií.

Prvý takýto vykonávací akt sa prijme do 19. júla 2025.

Ničenie nepredaných spotrebných výrobkov uvedených v prílohe VII je zakázané od 19. júla 2026. To však neplatí pre mikropodniky a malé podniky. Pre stredné podniky platí tento zákaz od 19. júla 2030.

Do 19. júla 2027 a potom každých 36 mesiacov Komisia uverejní na svojom webovom sídle konsolidované informácie o zničení nepredaných spotrebných výrobkov.

Príloha VII

Spotrebné výrobky, ktorých zničenie hospodárskymi subjektmi je zakázané

Kódy tovaru a opisy sú prevzaté z kombinovanej nomenklatúry uvedenej v článku 1 ods. 2 nariadenia (EHS) č. 2658/87 a stanovenej v prílohe I k uvedenému nariadeniu, vo verzii platnej k 28. júnu 2024.

Kód tovaru

Opis

1.

Odevy a odevné doplnky

4203

Odevy a odevné doplnky, z usne alebo kompozitnej usne

61

Odevy a odevné doplnky, pletené alebo háčkované

62

Odevy a odevné doplnky, nepletené alebo neháčkované

6504

Klobúky a ostatné pokrývky hlavy, splietané alebo zhotovené spojením pásov z akýchkoľvek materiálov, tiež podšívané alebo zdobené

6505

Klobúky a ostatné pokrývky hlavy, pletené alebo háčkované, alebo celkom dohotovené z čipky, plsti alebo ostatnej textílie, v metráži (nie však v pásoch), tiež podšívané alebo zdobené; sieťky na vlasy z akéhokoľvek materiálu, tiež podšívané alebo zdobené

2.

Obuv

6401

Nepremokavá obuv s vonkajšou podrážkou a so zvrškom z kaučuku alebo plastov, ktorej zvršok nie je k podrážke pripevnený ani s ňou spojený šitím, prinitovaním, pribitím klinčekmi, priskrutkovaním, pribitím kolíkmi alebo podobným spôsobom

6402

Ostatná obuv s vonkajšou podrážkou a zvrškom z kaučuku alebo plastov

6403

Obuv s vonkajšou podrážkou z kaučuku, plastov, usne alebo kompozitnej usne a so zvrškom z usne

6404

Obuv s vonkajšou podrážkou z kaučuku, plastov, usne alebo kompozitnej usne a zvrškom z textilných materiálov

6405

Ostatná obuv

 

KAPITOLA VII

POVINNOSTI VÝROBCOV (HOSPODÁRSKYCH SUBJEKTOV)

Keď sa na trh alebo do prevádzky uvádzajú výrobky, na ktoré sa vzťahuje delegovaný akt prijatý podľa článku 4, výrobcovia zabezpečia, aby:

a)

tieto výrobky boli navrhnuté a vyrobené v súlade s výkonnostnými požiadavkami stanovenými v delegovaných aktoch prijatých podľa článku 4;

b)

sa k týmto výrobkom priložili informácie požadované podľa článku 7 a delegovaných aktov prijatých podľa článku 4, a

c)

bol k dispozícii digitálny pas výrobku v súlade s článkom 9 a delegovanými aktmi prijatými podľa článku 4 vrátane záložnej kópie najaktuálnejšej verzie digitálneho pasu výrobku, ktorú uchováva poskytovateľ služieb digitálnych pasov výrobku v súlade s článkom 10 ods. 4.

 

Skôr než sa na trh alebo do prevádzky uvedie výrobok, na ktorý sa vzťahuje delegovaný akt prijatý podľa článku 4, výrobcovia vykonajú postup posudzovania zhody určený v tomto delegovanom akte alebo poveria iný subjekt, ktorý ho vykoná v ich mene, a vypracujú požadovanú technickú dokumentáciu.

Výrobcovia zabezpečia, aby bolo na ich výrobkoch, na ktoré sa vzťahuje delegovaný akt prijatý podľa článku 4, umiestnené typové číslo, číslo šarže alebo sériové číslo alebo akýkoľvek iný prvok, ktorý umožňuje identifikáciu výrobku, alebo ak to rozmer či povaha výrobku neumožňujú, aby sa požadované informácie uviedli na obale alebo v sprievodnej dokumentácii výrobku.

Na výrobkoch, na ktoré sa vzťahuje delegovaný akt prijatý podľa článku 4, výrobcovia uvedú svoj názov, registrované obchodné meno alebo zapísanú ochrannú známku, poštovú adresu na ktorej a prostriedky elektronickej komunikácie cez ktoré ich možno kontaktovať,

Výrobca predloží digitálny návod vo formáte, ktorý umožňuje jeho stiahnutie a uloženie na elektronickom zariadení, aby k nemu mal používateľ kedykoľvek prístup, a sprístupní ho online počas očakávanej životnosti výrobku, ale v každom prípade najmenej 10 rokov po uvedení výrobku na trh alebo do prevádzky.

Výrobcovia vedú register, v ktorom uchovávajú sťažnosti a obavy tak dlho, ako je to potrebné na účely tohto nariadenia, ale nie dlhšie ako päť rokov po ich predložení a na žiadosť orgánu dohľadu nad trhom ho sprístupnia.

Výrobca ďalej zabezpečí, aby bol výrobok, na ktorý sa vzťahuje delegovaný akt, označený požadovaným označením CE.

Toto je len výber povinností pre výrobcov. Ale pozor, ďalej sú špecifické povinnosti vztiahnuté aj na splnomocnených zástupcov, dovozcov, distribútorov, predávajúcich, poskytovateľov logistických služieb, poskytovateľov online trhovísk a online vyhľadávačov a ďalších subjektov v dodávateľskom reťazci.

KAPITOLA VIII

ZHODA VÝROBKOV

Na účely súladu a overovania súladu s požiadavkami na ekodizajn sa skúšky, merania a výpočty vykonávajú pomocou harmonizovaných noriem alebo iných spoľahlivých, presných a reprodukovateľných metód, v ktorých sa zohľadňujú všeobecne uznávané najmodernejšie metódy.

Digitálne nástroje sú pre hospodárske subjekty voľne prístupné.

Pravidlá a podmienky umiestňovania označenia CE nájdete v článku 46.

Ďalej sa v Nariadenie o ekodizajne venuje napríklad aj stimulom členských štátov pre výrobky, na ktoré sa vzťahuje delegovaný akt, zelenému verejnému obstarávaniu, dohľadu nad trhom, sankciám pri porušení tohto nariadenia.

Zdroj: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/?uri=CELEX%3A32024R1781